Neuro-inclusiviteit
in het onderwijs
Elke leerling en student verdient het om gezien te worden.

Wat is neurodiversiteit?
We hoeven het niet veel ingewikkelder te maken dan het is: neurodiversiteit is simpelweg de diversiteit in onze manieren van denken, leren en informatie verwerken. Net zoals er verschillen zijn in bijvoorbeeld huidskleur of cultuur, zijn er ook verschillen in hoe onze hersenen werken.
Als we dat weten, dan is de stap naar begrijpen waarom kennis van en begrip voor neurodiversiteit in het onderwijs zo belangrijk is maar klein. Immers: als je weet dat iedereen anders leert en daarin ander behoeften heeft, kan je er rekening mee houden en zo een (neuro-)inclusiever leerklimaat creëren waarin iedereen tot zijn recht komt.
Dat is toch veel te ingewikkeld?
Het kan wat overweldigend klinken: met alle behoeften rekening houden. Moet je dan maar overal maatwerk leveren? Nee hoor. Het zijn vaak kleine aanpassingen die voor iedereen fijn werken, óók voor de docent, die het verschil maken.
Hier zie je een aantal voorbeelden van een neuro-inclusief leerklimaat. Verschillende onderwijsinstellingen hebben hierin natuurlijk verschillende uitdagingen en behoeften.
Lesontwerp
Lessen geschikt maken voor verschillende manieren van leren.
Focus op talenten
Focussen op groei en talenten in plaats van belemmeringen en valkuilen.
Communicatie
Afspraken maken, met elkaar in gesprek gaan, de juiste vragen stellen, en de juiste woorden gebruiken.
Als er meer nodig is
Tactieken hoe om te gaan met overprikkeling en vastlopen.
Reviews
I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me.