top of page

Neuro-inclusiviteit
in het onderwijs

Elke leerling en student verdient het om gezien te worden.

Bibliotheekboek lezen

Wat is neurodiversiteit?

We hoeven het niet veel ingewikkelder te maken dan het is: neurodiversiteit is simpelweg de diversiteit in onze manieren van denken, leren en informatie verwerken. Net zoals er verschillen zijn in bijvoorbeeld huidskleur of cultuur, zijn er ook verschillen in hoe onze hersenen werken. 

Als we dat weten, dan is de stap naar begrijpen waarom kennis van en begrip voor neurodiversiteit in het onderwijs zo belangrijk is maar klein. Immers: als je weet dat iedereen anders leert en daarin ander behoeften heeft, kan je er rekening mee houden en zo een (neuro-)inclusiever leerklimaat creëren waarin iedereen tot zijn recht komt.

Dat is toch veel te ingewikkeld?

Het kan wat overweldigend klinken: met alle behoeften rekening houden. Moet je dan maar overal maatwerk leveren? Nee hoor. Het zijn vaak kleine aanpassingen die voor iedereen fijn werken, óók voor de docent, die het verschil maken. 

Hier zie je een aantal voorbeelden van een neuro-inclusief leerklimaat. Verschillende onderwijsinstellingen hebben hierin natuurlijk verschillende uitdagingen en behoeften.

Lesontwerp

Lessen geschikt maken voor verschillende manieren van leren.

Focus op talenten

Focussen op groei en talenten in plaats van belemmeringen en valkuilen.

Communicatie

Afspraken maken, met elkaar in gesprek gaan, de juiste vragen stellen, en de juiste woorden gebruiken.

Als er meer nodig is

Tactieken hoe om te gaan met overprikkeling en vastlopen.

Reviews

I'm a paragraph. Click here to add your own text and edit me.

“I'm a testimonial. Click to edit me and add text that says something nice about you and your services. Let your customers review you and tell their friends how great you are.”

Lisa, Dina's mom

Contact

Kunnen we bellen?

Ja, natuurlijk kan dat! Je kan me bereiken op 06 239 344 18.

Charlotte

van Breemen

Liever een berichtje of terugbelverzoek?

  • LinkedIn

© 2025 Charlotte van Breemen

bottom of page